Karty dźwiękowe – Synteza dźwięku, rodzaje syntezy

Synteza dźwięku

Karty muzyczne nie tylko nagrywają i odtwarzają gotowe dźwięki, lecz również tworzą je samodzielnie za pomocą syntezatorów. Jeżeli nasza karta jest wyposażona w syntezator FM czy też WT, mamy, praktycznie rzecz biorąc, do czynienia z modułem brzmieniowym syntezatora muzycznego. Synteza dźwięku jest to proces, którego celem jest generowanie sygnału fonicznego (czyli dźwiękowego), oraz tworzenie brzmień na podstawie zdefiniowanych parametrów.  Poniżej przedstawię najpopularniejsze metody syntezy dźwięku.

- Synteza FM – metoda syntezy dźwięku polegająca na modulacji częstotliwości.  Syntezator składa się z kilku operatorów których zadaniem jest generowanie fal dźwiękowych. Pierwszym etapem syntezy FM jest wygenerowanie przez operator fali (dźwiękowej) nośnej o danej częstotliwości.

Synteza dźwięku - Fala dźwiękowa 1

Synteza dźwięku - Fala dźwiękowa 1

Następnie przebieg tej fali jest modulowany (zmieniany) przez falę wygenerowaną przez inny operator.  Efekt końcowy modulacji pierwszej fali przez drugą zależy od częstotliwości obu fal. Poniższy obrazek przedstawia falę dźwiękową wygenerowaną przy pomocy syntezy FM (w tym przypadku operatory generowały dwie fale sinusoidalne o różnych częstotliwościach)

Synteza dźwięku - Fala dźwiękowa 2

Synteza dźwięku - Fala dźwiękowa 2

- Synteza Wave Table – używa gotowych kształtów naturalnego dźwięku danego instrumentu. Dla jej potrzeby przechowywane są próbki dźwięków różnych instrumentów, zwane samplami (ang. sample – próbka). Próbka taka może być podawana obróbce. Zmieniając jej częstotliwość, zmieniamy wysokość dźwięku, a zmieniając amplitudę, zmieniamy głośność.

Dwie powyższe metody syntezy były najczęściej używane w kartach dźwiękowych. Poniższy obrazek przedstawia pozostałe metody syntezy dźwięku

Metody syntezy dźwięku

Skopiuj adres wpisu:
Zwykły link
Strona HTML
Forum

Leave a comment

Your comment